Blogi

B2B myynti digitaalisesti – Klaron vinkit 2020 -luvun ratkaisumyyntiin

digitaalisen myynnin maailma

Digitaalinen myynti ei ole vain tänä päivänä kuluttajaverkkokauppaa, vaan kuluttajamainen ostaminen on ollut pitkään tulossa ratkaisumyyntiin ja viimeistään nyt on lyömässä läpi. Yritysostajat etsivät nyt myös B2B -kaupassa tietoa tuotteista sekä toimittajista verkon kautta ja tekevät ostoja B2B -ratkaisuista digitaalisesti.

Yhä useampi yrityksistä tekee valtaosan ostoksistaan verkosta. Yritysten ostajat hakevat myös kuluttajamaisesti tietoa myytävistä tuotteista sekä myyvästä yrityksestä verkossa. Yhä useampi ostaja on jo tehnyt ostopäätöksen ennen kuin kontaktoi potentiaalisia toimittajia. Osalla ostajista on jo varmasti olemassa preferoidut toimittajat ratkaisuun, ainakin ajatuksen tasolla, ennen kuin ovat kontaktoineet ratkaisuja toimittavia yrityksiä. Tunnistat myös varmasti itse käyttäytyväsi näin? Kuluttajamainen ostaminen B2B- ratkaisumyyntiin on tullut jäädäkseen.

Nykypäivänä yritysten digitaalinen ilme on merkittävä käyntikortti yrityksestä. Tänä päivänä pelkät verkkosivut eivät riitä, vaan yritysten pitää pystyä kertomaan asiakkailleen yhä tarkemmin ratkaisuistaan ja niiden ominaisuuksista. Yritysten tarjoaman tekniset tiedot sekä toimitusehdot kiinnostavat aina ostajaa, ja verkon kautta he saavat tiedot vaihtoehdoista. Jos yrityksesi sivuilla ei ole näitä tietoja, niin kilpailijasi sivuilla on. Näiden tietojen julkaisu asiakkaille luo merkittävää kilpailuetua yrityksellesi toimittajana.

Tarjoamalla helppokäyttöisen, visuaalisen ja älykkään myyntiportaalin yritys antaa toiminnastaan innovatiivisen kuvan ja tunteen yhteistyön helppoudesta. Myynnissä yksi keskeisestä voiton avaimista on ostamisen kynnyksen madaltaminen, ja luonnollsiesti digitaaliset palvelut ovat yksi keskeisimmistä tavoista tehdä ostaminen helpoksi.

Haasteena on useasti ratkaisujen monimutkaisuus ja vaihtoehtojen suuri määrä. Tekemällä älykkään myyntiportaalin konfiguraattori -työkalun avulla asiakkaalta saadaan tarvittava tieto tarpeista, ja sen avulla yrityksen laajasta ratkaisuvalikoimasta voidaan automaattisesti etsiä oikea ratkaisu asiakkaan ongelmiin.

Monia huolettaa kilpailijoiden ”vakoilu” verkkosivujen kautta. Kaikki yritykset käyvät varmasti toistensa verkkosivuilla ja tutustuvat kilpailijoiden ratkaisuihin. Tähän löytyy helppoja hallintakeinoja, esimerkiksi potentiaaliselta asiakkaalta voidaan edellyttää kirjautumista sähköpostin ja/tai puhelinnumeron avulla. Tällainen tunnistaminen on järkevää mikäli yritys kokee jakavansa itselleen kilpailuetua tuovia tietoja. Teknisillä ratkaisuille hallitset tietojesi jaon tehokkaasti ja luotettavasti. Älä siis huoli, voit jakaa juuri sen tiedon minkä haluat kenelle haluat.

Klaron vinkit 2020-luvun digitaaliseen ratkaisumyyntiin

  1. Tarjoa ostajalle helppo tapa etsiä yrityksesi toimittamat eri ratkaisuvaihtoehdot. Kannattaa luoda digitaalinen myyntiportaali, johon pystyt luomaan helposti käytettävän katalogin tarjoamastasi sekä kertomaan vaikkapa toimitusehdot.
  2. Automatisoi hankala tiedonhankinta asiakkaan tarpeista – digitaalisen prosessin avulla keräät ostajalta vain tietoa, jolla on hänelle merkitystä. Näin keräät tiedon sillä tapaa, jokaa varmasti edistää kaupankäyntiä. Tämä ei korvaa varmastikaan henkiöiden välistä keskustelua, mutta systematisoi ja tehostaa tiedonhankinnan.
  3. Tee tuotteiden valinta asiakkaalle helpoksi. Asiakas voi vertailla digitaalisen työkalun avulla helposti mahdollisia ratkaisuja ja niiden sisältöä. Voit tehdä vertailevaa analytiikkaa, ja tuoda tehokkaat arviointityökalut asiakkaalle. Asiakaskin on varmasti tyytyväisempi kun automatiikka tuottaa vertailutiedot ratkaisuvaihtoehdoista.

Tutustu lisää meidän ratkaisuihin: https://www.klarocpq.fi/ratkaisut/

Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää meidän ajatuksista kehittää teidän liiketoimintaa: https://www.klarocpq.fi/#content-bottom

Kiinnostuitko?

Marko Rapeli
Chief Growth Officer
+358 50 3233 973
marko.rapeli@klarocpq.fi

Ota yhteyttä