Blogi

Helpota ERP:n uusimista tarjouskonfiguraattorin avulla

ERP blog KlaroCPQ

Helpota ERP:n uusimista KlaroCPQ:n tarjouskonfiguraattorin avulla. ERP-järjestelmän uusiminen tai käyttöönotto on aina valtaisa, vähintäänkin useiden kuukausien mittainen hanke, joka syö lähes kyltymättömältä tuntuvaan kitaansa niin investointikustannuksia kuin henkilötyötuntejakin, kärsivällisyydestä puhumattakaan. Samaan aikaan isossa järjestelmäuudistuksessa pitää pystyä varmistamaan liiketoiminnan ja prosessien jatkuvuus. Katso alta vinkkini siihen, miten orkestroit ERP:n uusimisen ilman, että se vaikuttaa asiakaskokemukseen tai kilpailukykyyn negatiivisesti.

Ennen ERP-uudistusprojektiin ryhtymistä on tärkeää tunnistaa toimitusketjun suurimmat pullonkaulat. Jos esimerkiksi myynnin ja tuotannon näkökulmasta tarjousvaihe muodostuu ERP-uudistuksessa pullonkaulaksi, on jo pelkästään kilpailukyvyn säilymisen kannalta varmistettava, ettei asiakaskokemus heikkene.

Ketterin tapa varmistaa asiakaskokemuksen ja kilpailukyvyn säilyvyys, on helpottaa ERP-uudistusta tarjouskonfiguraattorin avulla. Kun myyntiprosessi on mallinnettu ERP:istä erilliseen tarjouskonfiguraattoriin, voidaan ERP-uudistus toteuttaa taustalla ilman, että myyntiketju vaarantuu.


Asiantuntijavinkkini: Aloita ERP-uudistus tarjouskonfiguraattorin käyttöönotosta.

Annan elävän elämän esimerkin. Eräässä yrityksessä asiakkaat olivat tottuneet tietyntasoiseen palveluun. Myyjät pystyivät esimerkiksi antamaan omien raamien sisällä asiakkaille alennuksia. Sitten ERP-järjestelmä vaihdettiin. Kun käyttöönotto koitti, eivät myyjät pystyneetkään enää antamaan alennuksia, sillä myyjä- ja asiakaskohtaiset alennukset eivät olleet uudessa ERP-järjestelmässä mahdollisia. ERP:n käyttöönoton myötä toimitukset sakkasivat, eivätkä myyjät voineet palvella asiakkaita kuten ennen. Tämä tarkoitti lähestulkoon loppua koko yritykselle.

Esimerkkimme yrityksessä ei ollut tarjouskonfiguraattoria käytössä. Vanha ERP-järjestelmä oli ”riittävän hyvä”. He olisivat kuitenkin pystyneet hajauttamaan riskiä siirtämällä toimitusketjun näkökulmasta kriittisen tarjousprosessin tarjouskonfiguraattoriin ja toteuttaa ERP-järjestelmän uudistusprojektin niin sanotusti taustalla ilman ongelmia asiakkaiden suuntaan. Tarjouskonfiguraattori olisi täydentänyt ERP:tä ja rikastuttanut asiakaskokemusta.

Asiakasta on pystyttävä palvelemaan ERP-uudistuksesta huolimatta yhtä laadukkaasti kuin ennenkin. Siksi ennen uudistusprojektiin ryhtymistä onkin hyvä kysyä itseltään, kohteletko asiakasta yksilönä vai järjestelmän asettamilla ehdoilla – myös tulevaisuudessa?

 

Lue, miten Outotec Oyj tehosti tarjousten tekoa KlaroCPQ:n avulla >>

Kiinnostuitko?

Marko Rapeli
Chief Growth Officer
+358 50 3233 973
marko.rapeli@klarocpq.fi

Ota yhteyttä