Blogi

Ohjattu tarjousprosessi edistää myyntiä

Myyntiprosessien systematisointi sekä tehokas myynnin johtaminen on tämän hetken kuuma peruna, ja tämän vuoksi myynnissä panostetaankin nyt merkittävästi digitalisaatioon. Globaalisti asiakashallinnan sovellushankintojen vuosittainen arvo on Gartnerin mukaan tällä hetkellä 50 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja kasvaa vuosittain vähintään 20-25%.

Myyntiprosessien kokonaiskuvan ja asiakaskontaktien hallintaan on tarjolla paljon eri CRM -työkaluja, mutta kuitenkin prosessien työläimpään osuuteen eli tarjouksen sisällönhallintaan on vähän työkaluja. Satsaus ratkaisunhallintaan tuo yritykselle merkittäviä resurssisäästöjä ja älykkäiden ratkaisujen avulla myyjä pystyy valitsemaan asiakkaille parhaat ratkaisut.

Yrityksellä ei ole nykyisin varaa menettää yhtään hyvää liidiä. Miksi kuitenkin yrityksen riskeeraavat merkittävästi kaupantekovaiheessa ja käyttävät huonoja manuaalisia ratkaisuja? Eikö yrityksen pitäisi tehdä kaikki tarvittava, että kaupan voittamisen mahdollisuus on parempi?

Klaron CPQ-ratkaisut keskittyvät kvalifioidun liidin ja sopimuksenteon väliseen prosessiin eli käytännössä tarjoushallinnan vaiheeseen. Käytännössä meidän sovellusten hyödyntäminen nostaa kaupan voittamisen todennäköisyyttä ja säästää yrityksen resursseja tarjousvaiheessa.

Meidän selvitysten pohjalta yrityksissä nykytila tarjousprosesseissa on useasti:

  • epäsystemaattinen, jolloin asiakastarpeita ei aina selvitetä riittävällä tarkkuudella ja tarjousten tekeminen on tehotonta.
  • manuaalinen excel ja word -prosessi, jolloin tarjoustiedot eivät päädy suoraan tietojärjestelmään, ja näin ei ole hyödynnettävissä jatkokäsittelyä varten.
  • tehoton, jolloin yrityksillä palaa liikaa aikaa, resursseja ja osaamista tarjouksentekoon.

 

Myyjät haluavat älykkään tarjouksentekovälineen

Saamamme palautteen mukaan myyjien tavoitteena on saada käyttöön älykäs sovellus tarjouksenteon tueksi.

Älykkyys digitaalisissa työkaluissa voi tarkoittaa montaa asiaa. Meidän näkemysten mukaan älykäs sovellus sisältää ainakin seuraavia ominaisuuksia:

  • opastuksen läpi koko tarjousprosessin
  • tuen selvittämään asiakkaan tarkan tarpeen
  • avun myyjälle löytää oikeat ratkaisut asiakkaan tarpeeseen
  • mahdollisuuden muodostaa optimaalinen hinnoittelun kokonaisratkaisuun
  • suosituksen voittavista ratkaisuista historiatiedon perusteella
  • varmistuksen, että tarjous sisältää kaiken tarvittavan tarjousmateriaalin riittävän tarkalla tasolla
  • automaattisen tiedonsiirron muihin järjestelmiin.

Älykkyys helpottaa ja ennen kaikkea nopeuttaa tarjouksen tekemistä. Parhaimmillaan tarjoustyön tehokkuuden nousu asiakkaallamme on ollut jopa 80%.

Ohjatun myyntiprosessin hyödyt

Myyntiprosessin kehittäminen systemaattiseksi tuo käyttäjälle paljon hyötyjä. Klaron näkemyksen mukaan älykkäästä ohjatusta tarjouksenhallinnan prosesseista myynti hyötyy ainakin seuraavilla tavoilla:

  • saat asiakkaalle varmemmin oikeat ratkaisut
  • saat myytyä paremmalla katteella
  • lisäät asiakastyytyväisyyttä oikeilla ratkaisulla ja ripeällä tarjousprosessilla
  • tehokas ja nopea tarjouksenteko, joka kuluttaa vähemmän resursseja ja aikaan saat enemmän tarjouksia

Kiinnostaako sinua kehittää myyntiprosessiasi voittamaan enemmän kauppoja?

Klaron kanssa pystyt helposti kehittämään sovellukseen sujuvan tarjousprosessin.

Tutustu vielä tarkemmin meidän ratkaisuihin älykkään tarjoustyön tukemiseksi: https://www.klarocpq.fi/ratkaisut/

Ota meihin yhteyttä ja varataan tapaaminen! Tapaamisessa kerromme lisää yrityksenne mahdollisuuksista kehittää tarjousprosesseja: https://www.klarocpq.fi/#content-bottom

 

 

Kiinnostuitko?

Marko Rapeli
Chief Growth Officer
+358 50 3233 973
marko.rapeli@klarocpq.fi

Ota yhteyttä